hi :)

Perbaiki diri sendiri

nAK hidup tenang dan membahagiakan orang lain???
cermin diri sendiri dulu puas-puas
kaji apa kelemahan diri
dan
dan
dan
perbaiki diri sendiri menjadi lebih baik di dunia dan akhirat :)


Tazkirah Jumaat (episod 28)

Assalamualaikum



Dari Abu Lubabah bin Ibnu Mundzir r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda :

“Hari Jumaat adalah penghulu hari-hari dan hari yang paling mulia di sisi Allah, hari Jumaat ini lebih mulia dari hari raya Idhul Fitri dan Idul Adha di sisi Allah, pada hari jumaat terdapat lima peristiwa, diciptakannya Adam dan diturunkannya ke bumi, pada hari Jumaat juga Adam dimatikan, di hari Jumaat terdapat waktu yang mana jika seseorang meminta kepada Allah maka akan dikabulkan selama tidak memohon yang haram, dan di hari jumaat pula akan terjadi kiamat, tidaklah seseorang malaikat yang dekat di sisi Allah, di bumi dan di langit kecuali dia dikasihi pada hari Jumaat.” (Hadis Riwayat Ahmad)

Tazkirah Jumaat (episod 27)

Assalamualaikum

TEKA - TEKI IMAM GHAZALI

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau memberikan beberapa pertanyaan yang unik.

Imam Ghazali= Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
Murid 1 = Orang tua
Murid 2 = Guru
Murid 3 = Teman
Murid 4 = Kaum kerabat
Imam Ghazali = Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati (Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini?
Murid 1 = Negeri Cina
Murid 2 = Bulan
Murid 3 = Matahari
Murid 4 = Bintang-bintang
Iman Ghazali = Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama.

Iman Ghazali = Apa yang paling besar didunia ini?
Murid 1 = Gunung
Murid 2 = Matahari
Murid 3 = Bumi
Imam Ghazali = Semua jawapan itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A’raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.

Iman Ghazali = Apa yang paling berat di dunia?
Murid 1 = Baja
Murid 2 = Besi
Murid 3 = Gajah
Imam Ghazali = "Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah"

Imam Ghazali = Apa yang paling ringan di dunia ini?
Murid 1 = Kapas
Murid 2 = Angin
Murid 3 = Debu
Murid 4 = Daun-daun
Imam Ghazali = "Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat"

Imam Ghazali = Apa yang paling tajam sekali di dunia ini?
Murid- Murid dengan serentak menjawab = Pedang
Imam Ghazali = "tu benar, tapi yang paling tajam sekali di dunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudah menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri"



Tazkirah Jumaat (episod 26)

ASSALAMUALAIKUM
Apabila ibu menghembuskan nafas terakhir maka hilanglah salah satu keberkatan dari Allah terhadap kita iaitu doa dari ibu terhadap anak-anaknya.


Tazkirah Jumaat (episod 25)

Assalamualaikum
salam jumaat

Bila dapat 'musibah' yang rasa tak patut kita dapat, kita tanya "kenapa mesti aku? Apa salahku?"
Tapi bila dapat rezeki 'terpijak' tanpa usaha apa-apa, ada kita tanya "kenapa mesti aku dapat rezeki ni?"??
Sedangkan kedua-dua dari Dia Yang Maha Adil dan Bijaksana.
Sebenarnya kita yang me'label' sesuatu itu sebagai baik dan buruk.
Di sisi Dia yang Maha Mengatur dan Maha Mengetahui - Semua sempurna apa adanya.
All is well
Terima kasih Ya Allah! ~ Dipetik dari Diyana Tahir


Buat sesuatu perkara hanya kerana ALLAH



Segala amalan memberi makna bila niat hanya kerana Allah.
Jika tidak alangkah sia-sianya nyawa kita hari ini
jika hanya mencari penghargaan manusia. .


Tazkirah Jumaat (episod 24)




Jangan pernah putus asa untuk bertaubat setiap detik waktu 
kerana 
Sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun... 
Ustaz Don Daniyal


Renungan bersama

“Syukuri yang sedikit, Allah akan memberi yang banyak. 
Buat dulu yang termampu, Allah akan bantu untuk membuat yang tidak termampu. Amal dulu ilmu yang ada, nanti Allah akan memberi ilmu yang tiada. 
Cubalah sedaya upaya untuk merasa bahagia dengan membuat kebaikan tanpa diketahui oleh orang lain. 
Apabila mampu melakukan ketaatan… katakan alhamdulillah. 
Apabila terlanjur melakukan kejahatan…ucapkan astaghfirullah. 
Syukur dan taubat adalah penawar kelelahan diri… di jalan mujahadah!”
— Ust Pahrol


Tazkirah Jumaat (episod 23)

Assalamualaikum



Tip Murah Rezeki

Pernah tak anda mengalami sesuatu peristiwa seperti ini...

-Didatangi oleh peminta sedekah merayu-rayu pada anda
-Ada kucing datang mendekati anda kerana kelaparan
-Didatangi anak2 yatim meminta sedikit wang daripada anda dalam keadaan terdesak
-Diminta oleh ibu ayah anda agar pulang ke kampung kerana dah lama sangat tak balik

Jika pernah, pastikan anda tunaikan permintaan2 seperti ini. Pasal itulah sebenarnya 'cara' Allah SWT nak memberi anda 'rezeki lebih'. Rezeki di sini bukan bermaksud wang sahaja. Ia boleh jadi kesihatan, keselamatan, ketenangan, kebahagiaan...

Ketahuilah... Boleh jadi dengan berbuat baik pada binatang seperti memberi kucing kelaparan makan akan 'mengubah' takdir buruk anda pada hari berkenaan kepada takdir baik. Jangan tak tahu... Walaupun binatang seperti kucing tak boleh bercakap seperti kita, tetapi mereka juga 'mampu berdoa' pada Ilahi dalam bahasa mereka sendiri. Cuma kita jer yang 'tak faham' dan 'tak dengar' bahasa doa mereka.

Begitulah juga hal dengan ibu bapa. Boleh jadi permintaan ibu bapa meminta anda balik kampung itu adalah 'permintaan terakhir' sebelum mereka pergi ke rahmatullah. Jadi, penuhilah permintaan mereka. Dan boleh jadi dengan memenuhi permintaan mereka, anda akan 'terselamat' daripada menjadi seorang anak derhaka. Itulah tanda Allah SWT masih sayang kepada anda.

Sesekali mesti anda pernah mengalami situasi didatangi peminta sedekah. Itu bermakna Allah SWT ingin memberi 'rezeki lebih' kepada anda. Kedatangan peminta sedekah itu hanyalah 'ujian' untuk menguji keimanan anda. Sekiranya anda jenis tak berhati perut dan berbelas kasihan apatah lagi melayan biadap kepada golongan2 ini, boleh jadi itu menjadi 'sebab' kenapa rezeki anda 'disekat' oleh Allah SWT. Jadi, berhati-hatilah... Jika anda boleh 'biadap' dengan hamba-hamba-Nya, tidak mustahil Allah SWT juga akan 'biadap' juga dengan anda. Renung-renungkanlah... Cuba belajar berfikir di 'luar kotak' sesekali. Jangan asyik fikir 'dalam kotak' jer. Bereh!



buat pilihan atau cari alasan


Petikan Buku Refleksi DiriProf Dr Muhaya:

"Dalam kehidupan, kita boleh pilih antara membuat pilihan atau mencari alasan. Semakin banyak alasan yang kita beri, semakin tinggi ego kita untuk memberi alasan atas perkara yang kita tidak boleh dan tidak mahu buat"

Tazkirah Jumaat (episod 22)

" FIKIR YANG BAIK-BAIK
DENGAR YANG BAIK-BAIK
CAKAP YANG BAIK-BAIK
SANGKA YANG BAIK-BAIK

INSYA'ALLAH PASTI YANG BAIK-BAIK DATANG DALAM HIDUP KITA "


Tazkirah Jumaat (episod 21)


Apabila emosi menguasai diri kita selalu mudah terkeluar kata-kata kurang elok, jadi apabila emosi menguasai diri, kita perlu gosok dada dan ucap "Astaghfirullah" berulangkali... Insyallah hati akan menjadi tenang

Jangan putus asa

Hadapi segala ujian yang mendatang dengan penuh keredhaan dan kesabaran
hidup ada pasang surutnya
hidup ada jatuh bangunnya
yang penting
jangan mudah mengalah & putus asa :)

Tazkirah Jumaat (episod 20)

ASSALAMUALAIKUM

Bahagia itu sebenarnya apabila kita menangis kerana Allah, ketawa kerana Allah, bersyukur kerana Allah dan bersabar kerana Allah, Itulah bahagia yang sebenarnya ..




JIKA KAMU MAHU

Jika orang lain boleh buat
kenapa kita tidak boleh?

UBAH DAN BERUBAH
>
>
>
>
> FIKIRKAN BOLEH



Tazkirah Jumaat (episod 19)

Assalamualaikum

CARA BERKASIH SAYANG mengikut SUNNAH RASULULLAH SAW:

1. Tidur satu selimut bersama isteri 
2. Memakai wangi-wangian 
3. Mandi bersama isteri 
4. Menyikat rambut suami 
5. Membantu isteri di dapur 
6. Minum bergantian pada tempat yang sama 
7. Membelai isteri 
8. Tidur dipangkuan isteri 
9. Memanggil dengan kata-kata mesra 
10. Berjalan berpegangan tangan


4 PERKATAAN

SAYA RINDU KELUARGA SAYA :)

Tazkirah Jumaat (episod 18 ) bersangka baik

Assalamualaikum

Ada seorang gadis menyewa rumah bersebelahan dengan rumah seorang ibu miskin dengan 2 anak. Satu malam tiba-tiba mati lampu, dgn bantuan cahaya handphone dia ke dapur mahu mengambil lilin, tiba-tiba ada yg mengetuk pintu, ternyata anak miskin sebelah rumah. Anak itu bertanya dengan risau : "Kakak, ada lilin tak?"

Gadis itu berfikir : JANGAN PINJAMKAN nanti jadi satu kebiasaan, maka si gadis berteriak, "TIDAK ADA!!".

Ketika itulah si anak miskin berkata riang: "Saya sudah duga kakak tidak ada lilin. Ini ada 2 lilin saya bawakan untuk kakak. Kami bimbang kerana kakak tinggal sendirian dan tidak ada lilin."
Si gadis merasa bersalah, dalam linangan airmata, dia memeluk anak kecil itu erat-erat.

Janganlah kita mudah BERPRASANGKA, dan Kerana bergantung kepada berapa banyak kita ADA, tetapi berapa banyak KITA BOLEH MEMBERI.


love kak fel,,,rujuk share


SEDEKAH

Sedekah itu amatlah penting dan ia adalah bagi menjemput Rezeki yang Berterusan. Tidak semestinya sedekah itu hanya pada wang ringgit ia juga boleh berbentuk :
- ILMU
- PERBUATAN
- SENYUMAN
Dan sebagainya.
Yang penting bersedekahlah dengan ikhlas dan redha...


Tazkirah Jumaat (episod 17)

As salamu'alaikum shbt yg mulia. Di antara kaedah MERAWAT HATI YANG SAKIT:
1. Jaga solat 5 waktu & banyakkan solat2 sunat.
2. Lakukan solat taubat setiap hari & istighfar minimum 70 X sehari
3. Baca Quran & hayati makna setiap hari
4. Bersangka baik & maafkan semua org sebelum tidur
5. Menangis & insaf akan dosa2 yg lalu
6. Berbuat baik kpd ibubapa & mohon doa drp ibubapa
7. Berpuasa sekerap mungkin
8. Berdamping dgn org2 soleh & alim ulama'
9. Jauhi org2 yg sakit hati atau busuk hati agar terhindar aura -ve
10. Doa sungguh2 utk murnikan hati, terutama semasa Qiamullail
11. Ziarah org miskin, anak yatim, rumah org tua atau rumah ahli keluarga
12. Masuk majlis ilmu di masjid/ surau atau kelas agama
13. Zikrullah & banyakkan berselawat atas Nabi SAW
14. Sedekah kepada golongan yg miskin
15. Sentiasa ingat ttg kematian-- mana tahu kita mati hari ini!
16. Pastikan kita makan benda yg benar2 halal & baik
17. Lakukan usha dakwah setakat kemampuan
Moga Allah rawat hati kita & jadikan kita insan yg redha & bersyukur. Aameen, wassalam.
kongsi dari sini
salam jumaat :)


Tazkirah Jumaat (episod 16)

Assalamualaikum dan selamat pagi semua,
"Apabila setiap hari yang kita lalui ibarat hari terakhir kita,pasti suatu hari kelak ia benar-benar menjadi kenyataan iaitu kematian".


DOA & SEDEKAH

"Sentiasa berdoa agar Allah beri kita kaya hati dan kaya jiwa. Dengan banyak bersedekah dan banyak membantu orang, kita akan mendapat banyak kasih sayang daripada orang sekeliling kita"

Kelebihan dan kebaikan meminum Air Suam:

1. Menguruskan badan
Berita baik bagi mereka yang sedang. Air suam tidak mengandungi kalori, gula ataupun lemak dan ini ternyata mampu mengurangkan berat badan kita.

2. Meningkatkan kesuburan
Air suam dapat menghasilkan hormon testosteron pada kaum Adam serta hormon estrogen pada kaum Hawa.

3. Melancarkan sistem pencernaan
Minum air suam dalam kuantiti lapan gelas setiap hari akan melancarkan sistem pencernaan. Ia dapat menghindarkan dari mendapat sembelit malah pembakaran kalori juga akan berjalan dengan efisien.

4. Melambatkan proses pertumbuhan zat kanser
Air suam bukan saja melambatkan pertumbuhan zat penyebab kanser malah ia juga dapat membantu mencegah penyakit hati dan ginjal.

5. Perawatan kecantikan
Kekurangan pengambilan air suam menyebabkan tubuh menghadapi kesulitan untuk menyerap air, sekaligus mengakibatkan kulit kering dan berkedut.

6. Tubuh lebih segar dan sihat
Khasiat air suam bukan sekadar untuk membersihkan tubuh saja tapi juga sebagai zat yang sangat diperlukan tubuh. Kita mungkin dapat bertahan bila tidak makan beberapa hari namun tidak mungkin dapat bertahan jika tidak minum air. Ini kerana air merupakan bahagian terbesar dalam komposisi tubuh manusia.

7. Menyihatkan jantung
Air suam juga diyakini dapat menyembuhkan penyakit jantung. Bahkan pada saat ini juga sudah banyak perubatan altenatif yang memanfaatkan penggunaan air suam.

8. Ubat kepada penyakit strok
Air suam tidak hanya digunakan untuk mengubati berbagai penyakit kulit, namun sangat efektif untuk mengubati penyakit lumpuh. Ini kerana air dapat membantu memperkuatkan kembali otot-otot dan ligamen serta melancarkan sistem peredaran darah dan sistem pernafasan.

Tazkirah Jumaat (episod 15)

Assalamualaikum.

" jagalah hati kerana dari hati akan mencerminkan siapakah kita
jika hati kita berada dalam kebahagiaan maka akan terpancarlah kebahagiaan itu dari wajah kita ...."



7 KUNCI KEBAHAGIAAN DUNIA.

1. Qalbun Syakirun (Hati yang selalu bersyukur)
2. Al-Azwaju Soleh (Pasangan yang soleh/solehah)
3. Waladun Soleh (Anak yang soleh/solehah)
4. Albiatu Soleh (Persekitaran yang sesuai untuk iman kita)
5. Al-Maul Halal (Harta yang halal)
6. Tafakkur Fiddiin (Bersemangat untuk memahami agama)
7. Umur yang Berkat.

Cara mudah untuk mendapatkan pahala walaupun setelah meninggal, iaitu menyampaikan 'ilmu yang bermanfa'at selagi mereka meng'amalkan, pahala akan tetap ada.

Maka, ada 2 pilihan untuk kita :
1. Abaikan saja post ini tanpa dimanfa'atkan untuk orang lain, atau
2. Menyebarkan post ini kepada orang lain dengan klik LIKE dan SHARE.

Sabda Rasulullah SAW. : Bahawa
ilmu itu milik Allah. Barangsiapa menyebarkan 'ilmu yang bermanfa'at, In syaa Allah, Allah akan menggandakan 10 kali ganda kepadanya. Aamiin.

Semoga bermanfa'at.



Tazkirah Jumaat (episod 14 )

Assalamualaikum

Perbanyakkan zikir setiap masa... bukan selepas solat saja... usah tertipu dengan dunia yang mengasyikkan.. sedangkan semua makhluk ALLAH sama ada burung, ikan maupun lalat pun berzikir... manusia disibukkan dengan dunia sehingga tidak berzikir... akhirnya dada hati kosong tiada berisi... jiwa merana menderita... merintih.. kerana sejak azalinya merindui Sang Pencipta... berzikirlah La ilaha il-lallah... dalam setiap setiap degup jantung nafasmu...


Top Ten benefits of ginger

1. Ovarian cancer treatment
2. Colon cancer prevention
3. Morning sickness relief
4. Motion sickness remedy
5. Reduces pain and inflammation
6. Heartburn relief
7. Prevention of diabetic
nephropathy
8. Migraine relief
9. Menstrual cramp relief
10. Cold and flu prevention

Tazkirah Jumaat (episod 13)

Assalamualaikum

8 Pintu Murah Rezeki


1. Jangan Derhaka dengan Ibu Bapa.
2. Jangan Bergaduh dengan Saudara Mara.
3. “Tidak akan papa kedana orang yang pergi menunaikan haji..”
4. Sentiasa sembahyang sunat Dhuha.
5. Jangan tidur selepas solat subuh.
6. Selalu baca doa Al-Waqiah.
7. Rezeki ada dalam perkahwinan.
8. Rezeki ada pada anak “Semasa bayi itu lahir, 4 perkara ditetapkan antaranya ialah rezeki dan rezeki anak itu juga akan turun kepada ibu bapanya.





Sabar itu indah


Sekiranya ALLAH belum makbulkan doa kamu,
bersabarlah
kerana ALLAH akan beri yang terbaik buat kamu .
percayalah :)
Bersyukur apa yang kamu ada.


Bukan semua suka

Tak semestinya kita sentiasa disukai oleh orang lain,
tak mengapa wahai teman
Tak semua orang sempurna termasuk diri sendiri
maka
hendaklah kita sabar :)
fikir positif
cakap yang positif
dengar yang positif
insya'allah kita pun akan lebih kuat melawan yang negatif
betul tak?


TANGGAL 31 OGOS 2013


Selamat menyambut kemerdekaan
yang ke 56 tahun :)
Tema tahun ini
"Malaysiaku Berdaulat : Tanah Tumpahnya Darahku "

Merdeka Merdeka Merdeka

Alhamdulillah, semoga negara kita terus aman dan damai.



Tazkirah Jumaat (episod 12)

Assalamualaikum
Ketika hati bersedih kita perlu untuk memilih..
pilihlah untuk senyum,walaupun kita memiliki sebab untuk muram,
pilihlah untuk bangkit walaupun kita telah jatuh dan malu,
pilihlah untuk sabar dan redha walaupun kita ada alasan untuk kecewa,
kerana ingatlah..Allah sentiasa bersama orang yang bersabar
sharing is caring


Ingat lah wahai teman

“Jika seseorang meninggal dunia, 
maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara (yaitu): sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan, atau doa anak yang sholeh” (HR. Muslim no. 1631)
kongsi dari sini
sharing is caring


Bila waktu terus berlalu

Assalamualaikum
have a nice day :)

Dah nak masuk penghujung ogos :)
Bulan kemerdekaan :)
lagi 4 bulan nak menutup tirai tahun 2013
sangat sedih
semoga segala impian dan harapan akan terlaksana
DOA
USAHA 
IKHTIAR
TAWAKAL

YOU CAN DO IT 

jangan pandang belakang yakni masa lampau
tumpukan masa sekarang
kerana
bila waktu terus berlalu
segala apa yang kita impikan makin dekat ataupun makin jauh
bergantung pada usaha kita :)



jodoh

Jodoh ditentukan oleh Allah sewaktu kita berumur 4 bulan di dalam kandungan ibu.

( Malaikat akan tulis nama kita, rezeki, kerja, kahwin dengan siapa, cerai atau tidak, anak berapa dan semuanya tentang diri )
- Ustaz Azhar Idrus

sharing is caring 


Tazkirah Jumaat (episod 11)

Assalamualaikum ....
alhamdulillah dah syawal ke 16 :)
salam jumaat :)
semoga hari ini memberi sinar kebahagiaan dan murah rezeki ..aamiin
Fikir yang baik-baik,
jom jadi orang baik :)



Jangan mengumpat ,tak baik tau

renungkan bersama :
Setiap kali kita mengumpat cubit tangan atau pipi kita. Jadi pemerhati diri bukan mencari silap orang.
by  Prof Dr Muhaya
:)

Tazkirah Jumaat (episod 10)

9 Syawal 1434H
Salam Jumaat

jom renungkan bersama

Masuk Syurga Tanpa Hisab.

Ada 3 golongan yang solat berjema'ah di masjid yang dimasukkan ke dalam syurga tanpa hisab:

Golongan pertama ialah orang yang ketika azan berbunyi dia sudah berada di dalam masjid (menunggu azan di masjid).

Golongan kedua ialah orang yang berada dalam perjalanan ke masjid ketika azan dikumandangkan.

Golongan ketiga pula ialah orang yang bergegas keluar dari rumahnya setelah mendengar azan menuju ke masjid tempat azan dikumandangkan.
kongsi dari rujukan
sharing is caring


say Hi :)

share from here
sharing is caring


Tujuh (7) Kalimah Penghapus Dosa :

Barang siapa hafal tujuh kalimah ini, ia akan dipandang mulia di sisi Allah dan Malaikat, serta diampuni dosa-dosanya walaupun sebanyak buih lautan.

1. Mengucap “Bismillah” pada tiap-tiap ketika hendak memulakan atau melakukan sesuatu.

2. Mengucap “Alhamdulillah” pada tiap-tiap ketika selesai melakukan sesuatu.

3. Mengucap “Astaghfirullah” jika lidah tersilap perkataan yang tidak patut.

4. Mengucap “Insya-Allah” jika merancangkan sesuatu pada hari ini atau esok hari.

5. Mengucap “Laa Haula Walaa Quwwata Illa Billah” jika menghadapi sesuatu yang tidak disukai ataupun tak diingini.

6. Mengucap “Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Raji'uun” jika menghadapi dan menerima musibah.

7. Mengucap “Laa IlaaHa Illa Allah Muhammadur Rasulullah” sepanjang siang dan malam, sehingga ianya tidak terpisah daripada lidahnya.
sharing is caring


Tazkirah Jumaat (episod 9)

Assalamualaikum...

2 Syawal 1434H

Sabda Rasulullah S.A.W :

"Sesiapa yang berpuasa Ramadhan, dan kemudian meneruskannya dengan enam hari pada bulan Syawal, akan mendapat ganjaran seolah-olah dia berpuasa setahun"

( Hadis Riwayat Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Ibnu Majah )
rujuk sini

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

Dah masuk hari kedua syawal :)
alhamdullilah
mohon ampun maaf salah silap
semoga kalian semua bergaya dan happy di hari raya :)
salam aidilfitri



BE STRONG

Pain makes you stronger, tears makes you braver, and heartbreaks makes you wiser, so thank the past for a better future.!!
share from : unique quotes
sharing is caring 

Tips Anak Soleh


  1. kiriman Al fatihah
  2. bercakap dengan anak ketika anak sedang tidur
  3. solat hajat
  4. minta dikasihani
  5. peluk anak selalu
  6. sentiasa memaafkan anak
  7. jaga tutur kata
  8. doa untuk anak
  9. sentiasa mengingatkan anak agar menjadi anak soleh
  10. niat yang baik untuk anak
sharing is caring
AMALKAN YE :)

:)

"Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. 
Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. 
Bukan kekasih namanya, jika hati tidak pernah merindui dan berasa cemburu."
kongsi dari sini
sharing is caring

Tyrolsko, Rakousko, Austria

Subhanallah, indahnya tempat ini :)
so beautiful

share from here
sharing is caring :)


Tazkirah Jumaat (episod 8)

Assalamualaikum
Alhamdulillah
dah masuk 10 Ramadan yang terakhir
lagi berapa hari nak raya...
sedihnya nak tinggalkan bulan mulia ini..huhu
semoga kita semua sentiasa dirahmati oleh Allah
semoga juga kita dapat bertemu malam Lailatul Qadar..aamiin

Firman Allah swt :

Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui apa Dia kebesaran malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril Dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa Segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun Yang berikut); Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!
( Surah al Qadar . Ayat : 1 – 5 )
Rujukan sini
sharing is caring :)


Doa di malam Lailatul Qadar

Bismillahirrahmanirrahim
Ya Allah, sesungguhnya engkau maha pengampun dan amat suka memberi ampun, 
maka berilah daku keampunan.
aamiin aamiin aamiin ya rabbal alamin
Rujukan sini



Petua Penjagaan Badan Untuk Suri Rumah

a. Di zaman moden ini banyak jenis makanan yang boleh membawa kemudaratan jika dimakan berlebihan. Makanan yang diproses dan juga makanan segera sering menjadi pilihan. Namun adakah anda prihatin dengan kesan sampingannya pada tubuh badan? Makanan yang ada di pasaran sering mengandungi gula dan lemak yang tersembunyi. Pengambilan secara berlebihan akan membawa kepada masalah kegemukan dan obesiti. Sebelum masalah ini terjadi pada andaa, sewajarnya anda mengambil sikap berhati-hati. 

b. Manakala bagi mereka yang sedang berperang dengan masalah berat badan, jangan khuatir dan cepat putus asa kerana petua yang disarankan di bawah adalah petua yang mudah dan boleh diamalkan semua. Yang penting, keazaman untuk menjayakannya dan diamalkan secara berterusan dan bukan sekerat jalan. Selain itu, senaman dan mengawal nafsu makan yang keterlaluan adalah jalan terbaik untuk gaya hidup sihat. 

A. Ubah cara pemakanan anda yang diamalkan daripada kebiasaan kepada satu kaedah seperti berikut: 

1. Apa yang anda ambil untuk sarapan di waktu pagi ditukar kepada apa yang sepatutnya dimakan di tengah hari dibawa dan dimakan di waktu pagi.

2. Pada waktu tengah hari, jangan makan makanan yang mengenyangkan. Cukup sekadar buah- buahan atau jangan makan langsung.

3. Makan malam diawalkan dan diambil dalam lingkungan waktu jam 7.00 malam.

4. Jangan makan selepas pukul 9.00 malam walaupun anda belum makan apa-apa sebelumnya. Jika perlu juga, cukup sekadar segelas susu atau buah-buahan atau makanlah sedikit tetapi jangan mengambil makanan yang telah dimasak (makan berat). 

B. Cara yang kedua sebagai amalan tambahan, berpuasa 2 kali seminggu (setiap hari Isnin dan Khamis). Anda mesti berpuasa dengan niat di waktu malam yang anda hendak berpuasa pada hari esok. Bukan menahan lapar sahaja yang diikuti dengan makan sedikit atau minum. Pada hari ketika anda berpuasa, elok kalau anda melakukan senaman.
kongsi dari lamanklik sini
sharing is caring 
:)

Tazkirah Jumaat (episod 7)

Salam Ramadhan :)

Alhamdulillah dah masuk hari ke 17 ramadhan

semoga kita mendapat pengampunan dari ALLAH dan sentiasa dimurahkan rezeki..aamiin

mari kita renungkan......


ALLAH menguji keikhlasan apabila bersendirian.
ALLAH memberi kedewasaan apabila ditimpa masalah. ALLAH melatih kesabaran dlm kesakitan. 
Dan ALLAH tidak pernah mengambil sesuatu yg kita sayang, kecuali menggantikannya dengan yg lebih baik..InsyaALLAH.
Ustaz Don Daniyal




beautiful

share from heart touching image 

Petua Untuk Isteri Sentiasa Cantik dan Bahagia

kongsi dari laman muka buku Ustaz Don Daniyal

Amalkan :)
sharing is caring


Tazkirah Jumaat (episod 6)

Assalamualaikum
salam jumaat :)
salam ramadhan :)

Mari renungkan :)

Tips kejayaan: 

Bangun pagi walau belum mendapat sesen duit ucapkanlah 'Alhamdulillah' untuk nafas yg masih dipanjangkan bagi kita terus beribadah and mencari rezeki yg halal. Allah suka umat yg berterima kasih... mudahan doa kita hari ini dimakbulkan... 
Ameen.

kongsi dari sis Felinna
sharing is caring :)


kekadang.....

kita harus melepaskan sesuatu yang kita suka itu pergi dan pergi
kerana
ianya bukan untuk diri kita...............
belajar untuk terima dengan redha

Tazkirah Jumaat (episod 5)

Assalamualaikum
alhamdulillah , pagi jumaat yang sangat indah
thank you ALLAH.

jom kita renungkan
Daripada Anas r.a, Baginda saw bersabda: "Bersahurlah kamu. Sesungguhnya dalam sahur itu ada berkat".
( H.R Bukhari dan Muslim ) 

 kongsi dari laman muka buku USTAZ DONSALAM RAMADHAN

Cara solat terawih sendirian

perkongsian dari Islam Itu Indah
Cara solat terawih sendirian
Ustaz Ahmad Adnan Fadzil,

Soalan;

1. Bagaimanakah cara melakukan solat tarawih bersendirian?

2. Adakah selawat selepas setiap dua rakaat solat tarawih itu perlu dan bolehkah jika tidak berselawat.

Jawapan;

1. Solat terawih sama seperti solat-solat sunat yang lain yang biasa kita lakukan, iaitu ditunaikan dua rakaat-dua rakaat dengan bermula dari takbir dan diakhiri dengan memberi salam. Ketika hendak solat, niatkan di dalam hati untuk mengerjakan solat terawih atau qiyam Ramadhan, kemudian lakukan solat sebagaimana biasa. Bacaan-bacaan di dalam solat juga sebagaimana yang biasa dibaca dalam solat-solat yang lain. Kesimpulannya, yang berbeza dalam solat terawih ini ialah niatnya sahaja. Adapun rukun-rukun dan sunat-sunat di dalam solat, sama seperti dalam solat yang lain. Oleh sebab solat terawih dilakukan dua rakaat-dua rakaat, maka setiap dua rakaat hendaklah memberi salam dan kemudian bangun mengerjakan lagi dua rakaat hinggalah sempurna bilangan rakaat yang dikehendaki (lapan, 20 atau sebagainya).

2. Adapun berselawat selepas setiap dua rakaat, tidaklah wajib dan tidak mencacatkan solat terawih jika tidak melakukannya. Amalan berselawat itu hanya dilakukan sebagai selingan antara dua-dua rakaat solat untuk memberi kerehatan sesuai dengan nama solat itu “Solat Terawih”. Selawat itu bukanlah sabit daripada amalan Nabi SAW secara khusus. Jika kita tidak berselawat, kita boleh menggantinya dengan ibadah lain seperti berzikir, berdoa, membaca al-Quran, bertazkirah dan sebagainya. Dan harus juga kita meneruskan solat tanpa menyelanginya dengan sebarang ibadah yang lain.

10/07/2013 bersamaan 1 Ramadhan 1534 H


SALAM RAMADHAN
SELAMAT BERPUASA :)

INGAT LAH WAHAI TEMAN


Dalam rezeki kita ada rezeki orang lain. Jangan takut miskin bila bersedekah. Sebab duit/harta yang kita sedekah itu adalah SAHAM AKHIRAT. Murahkan sedekah, Allah akan melipatgandakan rezeki yang kita ada. Insya Allah...

Ustaz Don Daniyal

FATWA MEROKOK

kongsi dari laman muka buku klik sini

sharing is caring :)

Tazkirah Jumaat (episod 4)

Assalamualaikum


Berpagi-pagilah (subuh) dalam mencari REZEKI,
 sesungguhnya BERPAGI-PAGI itu adalah BERKAT dan KEJAYAAN - 
HR at-Tabarani


kongsi dari fb Ustaz Don Daniyal




Tazkirah Jumaat (episod 3)

Assalamualaikum w.b.t




Imam Syafi’i berkata:

Ada empat sebab yang bisa mempermudah datangnya rezeki:

1. Qiyamul lail
2. Memperbanyak istighfar sebelum fajar
3. Bersedekah
4. Membaca dzikir pagi dan petang


sila ambil perhatian :) pastikan logo HALAL original


kongsi dari  sini

sharing is caring :)


Renungkan

5 Huruf yang paling Indah adalah
"ALLAH"


syair yang paling merdu adalah
"ADZAN"


Majalah yang paling baik adalah
"AL-QUR'AN"


Senam yg paling sehat adalah
"SHALAT"


Diet yg paling Sehat adalah
"PUASA"

kongsi dari sini
sharing is caring :)


Tazkirah Jumaat (episod 2)

Assalamualaikum w.b.t
Alhamdulillah, syukur pada ALLAH
bertemu lagi kita :)
Renungan bersama di hari mulia ini

Orang perempuan tak pandai masak takpe, boleh belajar, tapi syaratnya kena rajin masak sebab petua pengikat kasih sayang suami ialah air bekas tangan isteri 

( Ustaz Azhar Idrus )

*BERSEDEKAH*



- Jangan menunggu KAYA dulu baru BERSEDEKAH,


tapi BERSEDEKAHLAH niscaya engkau menjadi KAYA.


- Jangan menunggu IKHLAS dulu baru BERSEDEKAH,


tapi BERSEDEKAHLAH niscaya engkau menjadi IKHLAS.


- Jangan menunggu LAPANG dulu baru BERSEDEKAH,


tapi BERSEDEKAHLAH niscaya hatimu menjadi LAPANG.


- Jangan menunggu NIKMAT dulu baru BERSEDEKAH,


tapi BERSEDEKAHLAH niscaya akan bertambah NIKMAT.

kongsi dari : Ustaz Don Daniyal

SHARING IS CARING :)


JOM BERSEDEKAH






Tazkirah Jumaat ( episod 1) Petua mencapai ketenangan dan kebahagiaan hidup


Assalamualaikum 



Petua Untuk Anda Amalkan... :)

Kesihatan --> Berpuasa
Seri Wajah --> Qiamulai
Ketenangan --> Membaca Al-Quran
Kebahagiaan --> Sembahyang di awal waktu
Keberkatan --> Berselawat Kepada Rasulullah SAW

kongsi dari : Ustaz Don Daniyal

TRUE


" LEBIH BAIK KITA MENILAI 
SERIBU KALI DIRI KITA SENDIRI
SEBELUM KITA MENILAI 
DIRI ORANG LAIN WALAUPUN SEKALI ...."


RENUNGAN BERSAMA :)


jOM BacA & AmalKan

Bismillahirrahmanirrahim



“Allahummar zuqnii maa yakfiinii wamna’annii maa yuthghiinii” 

"Ya Allah berikanlah aku rezeki yang cukup dan baik,cegahlah diriku dari rezeki yang mencelakakan aku.”


Aamiin ya robbal alamin


Sunnah-sunnah Nabi saw sebelum, ketika dan selepas tidur... :)


1. Sebelum dan selepas tidur baca doa tidur. Ramai orang memperlekehkan doa Masnun(doa harian)tapi hakikatnya harga yang Allah swt janjikan adalah syurga.

2. Jangan tidur menghadap kaki arah Qiblat. Ini adalah kedudukan tidur orang yang telah mati.

3. Barangsiapa yang membaca Tasbih Fatimah, sekiranya dia mati malam itu,dia akan dikira sebagai mati syahid. Apa itu Tasbih Fatimah? Subhanallah 33 X, Alhamdulillah 33 X, Allahuakbar 34 X.

4. Baca 4 Qul tiup ke tapak tangan dan sapu keseluruh badan
untuk menghindarkan sihir dan niat jahat manusia.

5. Niat untuk bangun Tahajjud. Sekiranya tidak terjaga, Allah swt akan mengira seolah-olah dia bertahajjud sepanjang malam.
Tahajjud adalah sebaik-baik pelindung daripada sihir dan buatan orang.

6.Ambil wudhu sebelum tidur dan Solat Sunat Taubat 2 rakaat.

7.Maafkan semua kesalahan manusia pada kita dan halalkan semua hutang piutang sebelum tidur.Bangun tidur boleh buka fail semula kalau mahu.

8. Tidur cara Rasulullah saw dengan mengiring badan ke kanan dan tapak tangan di bawah pipi. Banyak lagi Sunnah Nabi saw yang boleh diamal, semuanya mudah untuk dilakukan. Lebih mudah daripada bersolek atau pakai night cream sebelum tidur.Lebih mudah daripada buat senaman ringan sebelum tidur....

INSYAALLAH AMAL DAN SAMPAIKAN :)
perkongsian dari Fb teman teman
sharing is caring :)

Kaitan usaha dan rezeki

[ Tips Rezeki ]

1: Rezeki itu milik mutlak Allah

2: Usaha itu hanyalah ikhtiar kita

3: Jangan pentingkan usaha yg kuat walaupun kita tak tinggal solat.

4: Solat dilewat waktu dan pentingkan usaha sama seperti membesarkan usaha lebih dari Allah.

5: Mana mungkin usaha lagi penting dari Allah sedangkan Allah yang memberi rezeki?

Kesimpulannya, jagalah hubungan kita dengan Allah. Solat diawal waktu. Hentikan usaha perniagaan seketika dan luangkan masa untuk Dia yang memberi rezeki.

Insya Allah, akan terpelihara segala usaha kita jika kita dipandang dengan penuh kasih olehNya.

Jangan solat dilewat waktu lagi. Cubalah!


kongsi dari bacaan di fb :)
sharing is caring :)


Nasihat Pemakanan Bagi Ibu Mengandung


1) Jangan makan nenas - sebab tajam terutama di awal 3 bulan pertama kandungan boleh menyebabkan keguguran.

2) Jangan makan pucuk/ulam2 melarat atas tanah (ie ulam pegaga) - sebab takut uri melekat dalam rahim waktu bersalin.

3) Jangan makan ulaman berbau seperti petai dan jering waktu hujung kandungan - sebab nanti air mentuban berbau busuk.

4) Jangan minum ais - sebab melemahkan anggota badan tapi kebiasaannya waktu kita mengandung kita kan senantiasa rasa panas dan memang nak cari ais jek.

5) Jangan travel jauh2 di waktu awal 3 bulan kandungan - takut rahim lemah dan tak dapat menahan dari keguguran.

Banyakkan :-

1) Minum air susu, kacang soya.

2) Makan buah2an - biasanya ibu mengandung hadapi masalah buang air besar.

3) Makan sedikit2 tetapi lebih kerap di pertengahan hingga hujung kandungan sebab bila bayi makin membesar akan menghimpit ruang usus menyebab kita cepat rasa senak dan mengah.

4) Ikut nasihat doktor tentang pemakanan multivitamin.

5) Ambil folic acid (doktor biasanya akan beri nih) untuk penambahan darah.

6) Makan buah kurma & kismis untuk mendapat bayi yang cerdik.

Amalan di hujung kandungan :
1) Banyakkan berjalan bagi memudahkan bersalin.

2) Minum air kelapa bagi membantu menghilang masalah kerak kepala bayi dari berlarutan (ni biasa ada pada setiap bayi baru lahir)

3) Ikut kelas latihan persediaan bersalin supaya kita tak terjerit2 bila nak bersalin nanti.

kongsi dari : sumber

sharing is caring


SURAH-SURAH YANG HARUS DIJADIKAN AMALAN BAKAL IBU


1) Surah Al-Fatihah : Untuk menerangkan hati dan menguatkan daya ingatan.
2) Surah Maryam : Untuk memudahkan ibu bersalin dan memperolehi anak yg sabar dan taat.
3) Surah Luqman : Untuk memperoleh anak yg cerdik akal dan cerdik jiwa.
4) Surah Yusuf : Untuk memperoleh anak yg cantik rupa dan cantik akhlak.
5) Surah Hujurat : Untuk memperbanyakkan susu ibu dan anak bersifat berhati-hati.
6) Surah Yaasin : Untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dgn godaan syaitan yg mengajak kpd maksiat.
7) Surah Taubah : Untuk membersih jiwa dan terpelihara drp maksiat.
8) Surah an-Nahl : Untuk melahirkan anak yg berdisiplin

Hilang


lama menghilang......
bukan bererti melupakan dunia blog....
akan kembali seperti dulu
:)


Winnie The Pooh 2 Winnie The Pooh 2 Winnie The Pooh 2